torstai 7. kesäkuuta 2012

Globaali talous

Nice: on Mace it count -kampanja.
Mielestäni video on inspiroiva.



Lukiessani Kauppakorkeakoulun tämän vuoden pääsykoekirjoja on silmiini pompannut monta huomion arvoista asiaa, esimerkiksi:

"Reichi (2007) mukaan ihmiset länsimaissa mieltävät itsensä yhä enemmän kuluttajiksi ja sijoittajiksi, kun he aiemmin olivat ennen kaikkea demokraattisen yhteiskunnan kansalaisia"(Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa - Meriläinen ja Tiennar)

Tämä on huolestuttavaa, koska onnellisuus syntyy ihmisten välisistä yhteyksistä. Yle TV1 on esittänyt dokumentin, hehkulamppu huijaus, missä Serge Latouche tokaisee lauseen "Onni on aina subjektiivinen kokemus". (Dokumentin voi katsoa youtubista http://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA) Dokumentissa kerrotaan myös kulutuksen kasvaneen, mutta ihmisten henkinen hyvinvointi ei ole muuttunut.

Globalisoituessa ihmisillä on mahdollisuus omistaa yrityksiä (osakkeita) ympäri maailmaa ilman koskaan käymättä omistamassaan yrityksessä. Omistajien tuotto-odotukset mielessä yritysjohtajilla on paineita kasvattaa yrityksen tulosta, mikä johtaa mm. yritysten eri osien ulkoistamisiin.

"monet urheiluvaatevalmistajat ovat vähitellen ulkoistaneet suuren osan toiminnastaan muiden yritysten tehtäväksi ja valmistuttavat tuotteensa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa sijaitsevissa tehtaissa. Niiden oman toiminnan ydin on nykyisin tuotemerkkien omistaminen sekä niiden brändinhallinta eli tunnettuuden luominen ja ylläpito."(Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa - Meriläinen ja Tiennar)

Tämä tarkoittaa, että on yhä vaikeampi valvoa sitä miten tuotteita tuotetaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti