Nice: on Mace it count -kampanja.
Mielestäni video on inspiroiva.
Lukiessani
Kauppakorkeakoulun tämän vuoden pääsykoekirjoja on silmiini pompannut monta
huomion arvoista asiaa, esimerkiksi:
"Reichi
(2007) mukaan ihmiset länsimaissa mieltävät itsensä yhä enemmän kuluttajiksi ja
sijoittajiksi, kun he aiemmin olivat ennen kaikkea demokraattisen yhteiskunnan
kansalaisia"(Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa -
Meriläinen ja Tiennar)
Tämä
on huolestuttavaa, koska onnellisuus syntyy ihmisten välisistä
yhteyksistä. Yle TV1 on esittänyt dokumentin, hehkulamppu huijaus, missä Serge
Latouche tokaisee lauseen "Onni on aina subjektiivinen kokemus".
(Dokumentin voi katsoa
youtubista http://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA) Dokumentissa
kerrotaan myös kulutuksen kasvaneen, mutta ihmisten henkinen hyvinvointi ei ole muuttunut.
Globalisoituessa
ihmisillä on mahdollisuus omistaa yrityksiä (osakkeita) ympäri maailmaa ilman
koskaan käymättä omistamassaan yrityksessä. Omistajien tuotto-odotukset
mielessä yritysjohtajilla on paineita kasvattaa yrityksen tulosta, mikä johtaa mm. yritysten eri osien ulkoistamisiin.
"monet
urheiluvaatevalmistajat ovat vähitellen ulkoistaneet suuren osan toiminnastaan
muiden yritysten tehtäväksi ja valmistuttavat tuotteensa Aasiassa ja
Etelä-Amerikassa sijaitsevissa tehtaissa. Niiden oman toiminnan ydin on nykyisin
tuotemerkkien omistaminen sekä niiden brändinhallinta eli tunnettuuden luominen
ja ylläpito."(Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa -
Meriläinen ja Tiennar)
Tämä
tarkoittaa, että on yhä vaikeampi valvoa sitä miten tuotteita tuotetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti